דרכים טבעיות לאיזון רמות הסוכר בדם

הסוכרת השכיחה ביותר היא סוכרת מסוג 2 ומתפתחת לרוב בגיל המבוגר וברוב המקרים קשורה להשמנה הסימנים הבולטים של סוכרת הם: צמא, השתנה מרובה, עייפות קשה ועוד, המופיעים כשהסוכר בדם עולה לרמות גבוהות. כיום, מבחינת רופא המשפחה, עליה ברמת הסוכר היא זו שמהווה הסימן העיקרי לזיהוי המחלה.

הפרעות במטבוליזם הפחמימות, עמידות לאינסולין והתפתחות סוכרת סוג 2

סוכרת סמויה

אנשים רבים חולים בסוכרת סמויה, מצב בו למרות שרמת הסוכר בדם בצום תקינה. קיימת הפרעה במטבוליזם של סוכר ואינסולין המתבטאת ביכולת ירודה של הגוף להפוך סוכר בדם לאנרגיה. מצב כזה נקרא טרום-סוכרת (pre-diabetes), וב-4-5 שנים האחרונות מתברר שהוא נפוץ מאוד. לפי הערכה, 41 מיליון אמריקנים סובלים ממצב זה, ורק חלק קטן מהם מודעים לכך.

חולים עם סוכרת גבולית, בתחילת הופעתה של המחלה, יכולים לדחות את התחלת הטיפול התרופתי במידה ויישמרו על פעילות גופנית ומשטר תזונתי מתאימים

סכרת לא מאוזנת יכולה לגרום לסיבוכים בכלי הדם, בכליות, בעיניים ובמערכת העצבים.
שמירה על אורח חיים בריא ומאוזן, תזונה נכונה ופעילות גופנית, משולבים ברפואה טבעית,יביאו לשיפור משמעותי באיכות החיים ושליטה על הסוכרת – טיפולי גוף, צמחי מרפא ותוספי מזון.

סוכרת והשמנה

מצב טרום-סוכרת מאופיין ברמה תקינה או גבולית של סוכר בדם, אך כדי לאבחן את טרום סוכרת אין טעם למדוד את רמת הסוכר בצום, אלא לבדוק את רמת האינסולין. היפראינסולינמיה היא זאת שעומדת בבסיס התפתחות סוכרת מסוג זה. היפראינסולינמיה היא זאת שמאפשרת לשמור על רמה תקינה של הסוכר בדם בתחילת התהליך הטרום סוכרתי, וזאת המהות של מצב הטרום-סוכרתי: אינסולין גבוה יחד עם סוכר תקין.

עליה מתמשכת ברמת האינסולין יוצרת עמידות לאינסולין (insulin resistance) ברקמות הפריפריות וירידה ברגישות לאינסולין, מה שבסופו של דבר מביא לסוכרת גלויה. היפראינסולינמיה גורמת לעליה מהירה במשקל ולקושי רב בירידה במשקל, כך שגם אם הסובלים ממנה עושים דיאטה ואפילו פעילות גופנית, הירידה במשקל הופכת למשימה כמעת בלתי אפשרית, ואפילו שמירה על המשקל קשה ודורשת מאמצים עליונים. סימן היכר נוסף של היפראינסולינמיה הוא תיאבון כמעת בלתי נשלט ורצון למתוק.

האדם עם היפראינסולינמיה בדרך סובל מהשמנה מרכזית (באזור הבטן העליונה – הכרס), סובל מקושי לרדת במשקל ומתיאבון גדול ולעתים בלתי נשלט. הבעיה שכשאדם כזה מגיע לרופא המטפל, הוא שומע משפטים כמו: "תסגור את הפה", "אין לך אופי", "אתה בטח זולל", ולמעשה הוא בעצם קורבן לבעיה פיזית. מאחר והטיפול כמעט היחידי בהיפראינסולינמיה הוא ירידה במשקל, ברור עד כמה אדם כזה מתוסכל ועד כמה קשה לו לפרוץ מעגל קסמים קשה זה.

 

 

מחלת הסוכרת היא מחלה ממושכת וארוכה, המלווה בנזקים שונים לאיברים רבים בגוף. הטיפול בסוכרת כולל מעקב עם צוות רב תחומי, כדי לאזן את רמות הסוכר באופן המיטבי, ולמנוע סיבוכים לאיברים שונים. הטיפול בסוכרת כולל כמה שלבים, בהתאם לחומרת המחלה והקושי לאזן את רמות הסוכר בדם.

סכרת היא מחלה המאופיינת ברמות גבוהות של גלוקוז (סוכר) בדם. רמות הגלוקוז הגבוהות נובעות מאי יכולת של הלבלב, לייצר אינסולין או מתפקוד לקוי של האינסולין בגוף. קיימות מספר צורות של סכרת, שהגורמים להן הם שונים. הסכרת אינה ניתנת לריפוי, אך ניתנת לשליטה.

 

אחת הבעיות בהופעת מחלת סוכרת היא, שהסימפטומים אינם מורגשים, כך שהאדם אינו מרגיש רע וממשיך באורח חייו כרגיל. לכן חשוב לעבור בדיקות תקופתיות פעם בשנה. יש חשיבות רבה להורדת רמת הגלוקוז בדם לפני הופעת סיבוכים.

כאשר אנחנו במתח, בלוטת יותרת הכליה מייצרת הורמון סטרס שנקרא קורטיזול, אשר פוגם ביכולת האינסולין לפנות סוכר מהדם. לחולי סוכרת חשוב להבין את משמעות הדבר. הפגת מתחים, מדיטציה והורדת רמות סטרס יכולים לעזור בצורה משמעותית.

את מחלת הסוכרת מחלקים לשני סוגים: סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים), וסוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים).

סוכרת נעורים (סוכרת סוג 1)

סוכרת נעורים הינה מחלה אוטואמיונית, בה מערכת החיסון תוקפת את תאי הביתא בלבלב המייצרים אינסולין.
הרפואה הקונבנציונלית נותנת את אותו סוג הטיפול במקרה של סוכרת נעורים TYPE 1)) ובמקרה של סוכרת מבוגרים TYPE 2)), דהיינו, הזרקת אינסולין. מאחר וסוכרת נעורים מתחילה בגיל צעיר, פירוש הדבר הזדקקות להזרקת אינסולין במשך כל החיים.

 

ידוע, כי סוכרת מסוג 2, נובעת, במקרים רבים, מגורמים שבשליטתנו.
כאשר אנו צורכים סוכר בכמות גדולה, הלבלב מייצר את הורמון האינסולין בכמות מוגברת, כדי להוריד את רמות הסוכר מהדם ולהובילו בצורת גלוקוז אל התאים בגוף. אם בגנטיקה שלנו יש הסטוריה של מחלת הסוכרת, אזי בסביבות גיל 40 או 50 ייתכן שהלבלב יפסיק לתפקד בצורה בריאה. בגיל זה באופן טבעי גם הלבלב נחלש.

הגורמים לסוכרת (שניתן לשלוט בהם)

  • תזונה עתירה בפחמימות מזוקקות ודלה בסיבים תזונתיים
  • צריכה גבוהה של שומנים
  • חוסר פעילות גופנית (מצמצמת רגישות לקליטת אינסולין)
  • עודף חומציות בתאים כתוצאה מתזונה קלוקלת, אורח חיים לא בריא ותנאי לחץ
  • תופעת השמנה המאיצה תהליך של חוסר סבילות לאינסולין, רק ב-5% מהמקרים נובעת המחלה מגורמים גנטיים, מכאן, שעל ידי אורח חיים בריא, ניתן להתגבר על גורם זה. השמנה מעלה את אחוז הסיכון לסוכרת ב כ- 50%.

סיכוני מחלת הסוכרת

  • סיבוכי מחלת הסוכרת אינם מסתיימים רק בנטילת כדורים או בהזרקת אינסולין, אלא הם עלולים לפגוע ברשתית העין עד כדי עיוורון, עלולים לפגוע בכליה עד כדי אובדנה, ואף עלולים לגרום לנוירופאטיה ולאובדן גפיים תחתונות.

    הסיכונים שבמחלת סוכרת הינם רבים וראויים לטיפול רציני:

    • השמנת יתר
    • היפרכולסטרולמיה – כולסטרול גבוה
    • בעיות לב וכלי דם
    • יתר לחץ דם
    • נזק כלייתי
    • נזק עצבי
    • פגיעה במערכת החיסונית
    • פגיעה עינית וסכנה להופעת נמק בגפיים התחתונות

    הטיפול בסוכרת הינו טיפול כוללני המחייב שינויים מרחיקי לכת של התנהגויות והרגלי חיים.

תסמיני מחלת הסכרת

  • אפשר להרגיש את כל הסימנים, חלק מהם או אף אחד מהם): השתנה מרובה ואפילו בלילה, צימאון מוגבר, עור יבש, עור מגורה, ריפוי איטי של חתכים, ראייה מטושטשת, תחושת רעב תמידית, הרגשת עייפות וחולשה, ירידה במשקל, זיהומים בעור, חוסר תחושה או עיקצוצים קלים בעור.

    סוגי סכרת: ישנם 3 סוגי סכרת: סכרת מסוג 1, הנקראת גם סכרת נעורים. סכרת סוג 2, הנקראת גם סכרת מבוגרים. סכרת הריונית, המתפתחת בהריון ולרוב עוברת לאחר הלידה.

קריטריונים לאיבחון מחלת סכרת

  • רמת גלוקוז של 126mg/dl ומעלה, לאחר צום של לפחות 8 שעות. רמת גלוקוז של 200 mg/dl ומעלה, שעתיים לאחר העמסת גלוקוז של 75 גר' או תוצאות בדיקת גלוקוז אקראי של 200mg/d ומעלה בכל זמן, ללא קשר לארוחה אחרונה שלפני הבדיקה בצרוף עם תסמיני סכרת.
    ישנם גם מצבים של טרום-סכרת: רמת גלוקוז של בין 100 mg/dl ל125 mg/dl לאחר צום של 8 שעות לפחות. לאדם במצב של טרום-סכרת, יש סיכוי להפוך לסכרתי סוג 2, במהלך 10 שנים הקרוב.

סכרת ופעילות גופנית

  • : פעילות גופנית, על בסיס קבוע, חשובה ביותר לחולי סכרת וטרום סכרת. הפעילות מורידה את הכולסטרול והטריגליצרידים ועוזרת לשמירת משקל אצל סוכרתיים סוג II על ידי שריפת קלוריות. מעוררת את תפקוד האינסולין וגורמת להפחתה בכמות התרופות שסכרתיים צורכים. בנוסף, פעילות גופנית משפרת את מבנה השרירים ושומרת על הלב, כלי דם, והריאות במצב בריא. יתרונות נוספים של פעילות גופנית מאוזנת, הם הפגת מתחים ולחצים, שיפור יכולת הריכוז והפחתת תיאבון. הפעילות המתאימה ביותר לחולי סכרת היא התעמלות אירובית נמרצת. התעמלות אירובית היא הליכה , ריצה קלה, שחיה, מחול אירובי, רכיבת אופניים, אופני כושר, הליכון כושר. מומלץ לאמץ הרגלים שיוסיפו פעילות אירובית ליום יום כמו הליכה במקום נסיעה במכונית או אוטובוס, עליה במדרגות במקום במעלית ואפילו הליכה קצרה בבית. למרות שיש קושי להתחיל בביצוע פעילות גופנית, בשל הרגלים או עייפות הנובעים מרמות סוכר גבוהות, חשוב ביותר להתגבר על הקושי ולהתחיל. בזמן קצר, בעזרת הפעילות הגופנית והתזונה המתאימה, יאוזנו רמות הסוכר בדם ואיכות החיים תשתפר. לשמירה על קביעות, מומלץ להצטרף לחוג התעמלות אירובי או כל פעילות גופנית קבוצתית אחרת. קיימות מספר אפשרויות וכל אחד יבחר לו את המתאימה בעבורו.

ניקוי הגוף מרעלים:

  • לחולי סכרת יש רגישות מיוחדת לרעלים המצטברים בגוף. רעלים אלו הם הגורמים להתפתחות מחלות וסיבוכי סכרת. לכן, יש חשיבות מיוחדת להקפדה על ניקוי הגוף מרעלים. ישנן מספר שיטות טבעיות לניקוי מרעלים: המעמיקה ביותר היא השיטה המשלבת בין ניקוי המעי הגס באמצעות שיטת ההידורקולון תרפי וצום למשך שבוע. לאינפורמציה נוספת על שיטת הניקוי לחצו כאן.
    מומלצת גם הברשה יבשה פעם ביום של העור, מכף רגל ועד ראש וצריכה קבועה של מזונות-על ירוקים כמו אצת כלורלה וספירולינה.