דרכים טבעיות להתמודדות עם לחץ נפשי

בימים אלו , קשה שלא להרגיש את המתח באוויר. אזעקות צבע אדום וירי הטילים על ישראל מעוררים פחד מוצדק, אי שקט  ואף תחושת חרדה אצל רבים.

התגובות למתח והעוצמות משתנות מאדם לאדם אולם בהיבט הפיזיולוגי כולנו דומים:  גופנו  בעת תקופה לחוצה זו נמצא בערנות עצבית מוגברת ומגייס מערכות שונות כחלק ממנגנון הישרדותי( Fight or Flight)

על מנת להתמודד עם מצבים מאיימים ומלחיצים.  אין דרך לבטל את תגובת הגוף לסטרס , אולם , אפשר בהחלט להפחית את רמת הלחץ הנפשי המעמיס על הגוף ולהתמודד עם התסמינים הנלווים בצורה טבעית.

 הטיפול הטבעי במתח נפשי וחרדות, מתמקד בשיפור יכולת ההסתגלות של הגוף להתמודד עם מצב הלחץ וכולל הקפדה על תזונה המחזקת את התפקוד הכללי, תמיכה באמצעות תוספי תזונה וצמחי מרפא בעלי השפעה מרגיעה ומאזנת.

קודם כל-הרבו בפעילות גופנית! פעילות גופנית מסייעת לפרוק את המתחים המצטברים, משפרת מצב רוח וגורמת להפרשת חומרים במוח הנקראים אנדורפינים הגורמים לתחושת רוגע ושלווה. מומלץ לשלב את הילדים בפעילות הגופנית וליזום פעילות משפחתית.

תזונה ומתח נפשי

מחקרים קליניים מצאו קשר חזק בין תזונה למתח נפשי. תזונה לקויה יכולה להגביר לחץ נפשי, להחליש את הגוף ולהפחית את היכולת של הגוף להתמודד עם מצב הלחץ, ולעומת זאת תזונה נכונה יכולה לתרום להפחתתו. לכן, חשוב לספק לגוף את הצרכים התזונתיים הייחודיים שלו המסייעים לחיזוק המערכת העצבית והחיסונית וחיזוק הגוף כולו.

הקפידו על תזונה המכילה פחמימות מורכבות (אורז, תפוחי אדמה, כוסמת, קינואה, בורגול, חיטה ומוצריה, ושיבולת שועל וכו') . תפריט עשיר בפחמימות מעלה את הפרשת הסרוטונין במוח המשמש כחומר מרגיע ומשפר מצב רוח.

שלבו דגנים מלאים ,קטניות, אגוזים, בוטנים גרעיני חמנייה . אלו מהווים  מקור למשפחת וויטמיני B אשר להם תפקיד מכריע בשמירה על תפקוד עצבי תקין ובעלי השפעה מרגיעה וחשובים במיוחד בזמן מתח מתמשך. בריכוז גבוה יותר לאיזון ומניעת חסרים תזונתיים הנובעים ממתח מתמשך  מומלצת פורמולה B50- של נוטרי קר המכילה קומפלקס ויטמיני B  במינון גבוה בכמוסות נוחות לבליעה המציעה פתרון יעיל ומהיר להקלה במצבי מתח ולחץ.(לא להיבהל- ויטמיני B יוצרים שתן צהוב). ניתן להשיג גם כפורמולה בנוזל נוחה לבליעה בטעם עדין לילדים של חברת נובל קר.

הוסיפו לתפריט ירקות ופירות המכילים ויטמינים , מינרלים ונוגדי חמצון בעלי השפעה מחזקת מערכת חיסון ובעיקר הרבו באכילת ירקות עליים ירוקים כמו שמיר, נענע, פטרוזיליה, כוסברה, עלי בייבי,עלי תרד, עלי מנגולד וחסה המכילים ריכוז גבוה של כלורופיל המסייע בהגברת האנרגיה בגוף ומסייע במצבי חולשה ועייפות .

תגובה לסטרס יכולה לבוא לידי ביטוי גם באכילה מופרזת ובפורקן המתח דרך האוכל, או לחילופין, בדרך כלל אצל ילדים גם בחוסר תיאבון, בחילות, הקאות ושלשולים  ועוד..

על מנת להפחית תסמינים אלו, אכלו ארוחות קטנות ומאוזנות.

הפחיתו צריכת מזונות מעוררים המכילים קפאין בהם קפה, תה, קולה, שוקולד ועוד.. כמו כן מומלץ להימנע מצריכת אלכוהול המעכב בין השאר את ספיגת ויטמיני ה-B בגוף, להקלה על בחילות: הימנעו ממזון שומני , מטוגן ומתובל מידי –אלו מגבירים את הפרשת החומצה בקיבה ולכן יחמירו את הבחילות.

איך להתגבר על חוסר תיאבון אצל הילדים?   הכינו עבור הילדים ואף שתפו אותם בהכנה ובבישול המזונות שהם אוהבים במיוחד. תהליך ההכנה וההתעסקות עם האוכל אולי יעוררו את התיאבון שלהם, ויש סיכוי טוב שהם ירצו לטעום את מה שהכינו. בנוסף, עצם חווית הבישול והאפייה היא מרגיעה ומסיחה את הדעת.

צמחי מרפא

תגובה לסטרס יכולה להתבטא בהפרעות בעיכול, הפרעות בשינה, מתח בשרירים, הזעה מוגברת, דפיקות לב וקוצר נשימה ועוד . להקלה מיידית,  השתמשו בצמחי מרפא בעלי השפעה מרגיעה: הרבו בשתיית תה קמומיל(בבונג), מליסה, פסיפלורה- ניתן גם להכין תה קר לילדים. לאלו מכם שזקוקים לתמיכה מוגברת, מומלץ להשתמש בפורמולות טבעיות המשלבות צמחי מרפא.

קול דאון של נוטרי קר מיועדת להקלה במצבי אי שקט, עצבנות ובמצבי הפרעות שינה . מכילה  פסיפלורה, סקוטלריה וטיליה בעלי פעילות מרגיעה, נוגדת חרדה ומתח בשילוב ויטמין B6, החיוני לתמיכה במערכת העצבים. ניתן להשיג בטיפות או בכמוסות . לא מומלץ לשימוש בהריון או בהנקה. הנחיות שימוש: 25-45 טיפות מהולות ב- 1/2 כוס מים או מיץ, 2-3 פעמים ביום או במידת הצורך. רצוי לפני הארוחה.

 

כשמצב העקה(סטרס) מתמשך, אוזלת האנרגיה בגוף ונוצר ניצול מוגבר של מאגר המינרלים והויטמינים. הדלדול במשאבים והירידה בתפקודן של אותן מערכות האחראיות על תגובת הגוף למצבי לחץ, עלולים להביא לתחושה של שחיקה ועייפות. בשלב שבו הגוף מנסה להתמודד עם הגורם המאיים ולהחזירו לשיווי משקל הוא מייצר ומפריש הורמוני דחק מבלוטת יותרת הכליה(אדרנל) ביניהם הורמון הקורטיזול. צמח האשווגנדה Withania somnifera)) ידוע בשימוש ברפואה האירוודית(הודית)- מסייע במצבי חרדות, עצבנות , חוסר שקט וסטרס נפשי. לשיפור מצבי חולשה ועייפות. הצמח בעל פעילות משפרת את פעילות האדרנל  ובכך משפר את יכולת ההסתגלות של  הגוף למצבי סטרס.  בנוסף, מסייע לשיפור פעילות מערכת החיסון וסיוע בהתאוששות הגוף לאחר מחלות. הפורמולה של חברת נאו מכילה תמצית מרוכזת של שורש האשווגנדה . 1-2 כמוסות , 2-3 פעמים ביום. – לא מומלץ לשימוש בהריון  או בהנקה.