תולעים וטפילי מעיים

תולעי המעיים הן אחת התופעות השכיחות והטורדניות ברחבי העולם. ההידבקות שכיחה יותר בקרב ילדים אולם, ניתן להידבק בהן בכל גיל, ולכן גם  המבוגרים חשופים להדבקה.  ברוב המקרים מקורה של ההדבקה בסביבת הגן נגרמת לרוב עקב תנאי היגיינה לקויים, או כתוצאה מכך שמישהו בבית נושא את התולעים.

תולעי מעיים מוגדרים כפרזיטים (intestinal parasites), החיים בתוך גוף המארח (אדם או חיה) במערכת העיכול וניזונים מהמזון שמגיע אליה. תולעים הנכנסות לגוף המארח יכולות לגרום לזיהום , בעיות בריאותיות,  וליצור חולשה ומחלות.

ישנם מספר סוגים נפוצים של תולעי מעיים המסווגים לפי המראה: תולעת עגולה , תולעת מחט תולעי שוט ותולעי קרס/וו.

התולעת הבוגרת יכולה להטיל אלפי ביצים על משטחים שונים כמו על בגדים והן עמידות לפרק זמן של כשבועיים. לאחר ההדבקה, ביצת התולעת נודדת לתוך מערכת העיכול ושם היא הופכת לתולעת בוגרת הממשיכה לנדוד ולחדור למעי הגס – אזור המחייה שלהן ומטילות באזור פי הטבעת את ביציהן  בעיקר בלילה- ומתות.

טפילי מעיים מועברים בדרך כלל כאשר האדם בא במגע עם צואה נגועה . ילדים בגן חשופים מאוד להדבקות וצורות ההדבקה הנפוצות יותר בסביבתם הינם ממשחק בחצר או אכילת עפר וחול ומחפצים וצעצועים שילדים מכניסים לפה הנגועים בביצי תולעים. ביציי התולעים יכולות להימצא גם מתחת לציפורניים ולעבור לכל מקום, עקב חוסר הקפדה על שטיפת הידיים עם סבון לאחר השירותים.

מהם התסמינים להידבקות בתולעים?

ככל שהתולעים גדלות ומתרבות יותר במעיים כך הן גורמות לזיהום רחב יותר ולמגוון רחב יותר של סימפטומים.  גירוי או גרד מקומי מציק סביב אזור פי הטבעת, בעיקר בלילה עקב הטלת הביצים ובוואגינה אצל בנות בדרך כלל יופיע כסממן ראשון שקל יותר לזהותו.סימפטומים נוספים יכולים לבוא לידי ביטוי בהפרעות במערכת העיכול כגון :נפיחות בבטן וכאבי בטן, בעיות ספיגה-הקאות ושלשולים, ירידה בתאבון ,חוסר מרץ והרגשה כללית לא טובה, שיעול וחום ובקרב ילדים אף להוביל לתת משקל ובמקרים של זיהומים חמורים גם לדימומים וחסימות במעיים.  לכן , חשוב מאוד לאתר אצל הילד את התסמינים בשלב מוקדם ולדאוג לטיפול מתאים ולטיפול מונע לפני שתתרחש הדבקה נוספת.

לפניכם דרכים שונות להתמודדות טבעית עם טפילים ותולעי מעיים:

טיפול:

הטיפול בתולעים מבוסס לרוב על נטילת תכשירים שונים דרך הפה העוברים דרך מערכת העיכול החל מטיפול תרופתי ועד טיפול טבעי המבוסס על צמחי מרפא בעלי פעילות קוטלת תולעים שמומלץ יותר במידה והתופעה חוזרת. בנוסף, הטיפול כולל הפחתה של תופעות הגרד ואי הנוחות על ידי משחה מקומית.

ישנם תכשירים טבעיים לשימוש המבוססים על מיצוי מרוכז של צמחי מרפא כגון: אורגנו, שום, קורנית, אגוז מלך בעלי פעילות אנטי-פרזיטית, אנטי- בקטריאלית ואנטי-זיהומית מוכחת. חפשו תכשירים המכילים שילוב של אותם צמחי המרפא להשפעה מקיפה וחזקה יותר.

תמצית זרעי אשכוליות  מומלצת גם לחיטוי מפני מזהמים שונים במערכת העיכול והינו נוגד פרזיטים, אנטי-בקטריאלי, אנטי-פטרייתי, ואנטי-דלקתי.

תמצית של צמח טיון דביק מומלצת לילדים לחיזוק פעילות מערכת החיסון ומשמש גם למצבי חוסר תיאבון ועייפות.

תכשירים אלו יעילים ובטוחים לילדים מעל גיל שנה ולמבוגרים (לא לנשים בהריון או נשים מניקות) והטיפול מומלץ לתקופה של כשבועיים כדי להשפיע גם על פעילות הקוטלת ביצים של תולעים ותולעים צעירות ולאחר מכן מינון נמוך יותר למניעה מומלץ לשבירת "מעגל הזיהום". במידה ויש ילדים נוספים בבית שעדיין לא נדבקו, מומלץ לתת גם להם בזמן הטיפול של האדם הנגוע למניעה.
כטיפול לרגע הראשון ,מומלץ להיעזר גם בתרופות סבתא! אחת מתרופות הסבתא הקלאסיות לטיפול בתולעים היא השום שרכיביו הפעילים מכילים חומרים קוטלי תולעים בעלי פעילות מוכח. מחקר שפורסם בשנת 2008 במגזין

. Recent Pat Antiinfect Drug Discov  הוכיח יעילות גבוהה של שום לקטילת תולעי מעיים. מאחר ושתייה או אכילה של שום טרי אינה נראית אטרקטיבית לאף ילד, ניתן לנסות שיטה אחרת הכוללת חימום שמן זית עם שום כתוש ולמרוח באזור פי הטבעת.  

 

 

דרכי מניעה:

למניעה והגברת המודעות תפקיד מכריע בהפחתת מקרי ההדבקה בקרב ילדים או מבוגרים אשר נמצאים בקבוצות הסיכון. מקורות ההדבקה הינם רבים וחלקם קשורים למזון ומקורות מים מזוהמים ולכן חשוב להקפיד על היגיינה של הגוף והמזון. הקפידו לשטוף היטב פירות וירקות לפני האכילה, שתיית מים ממקור נקי, רצוי להימנע ממזונות מבושלים למחצה (בעיקר בשר, עוף ודגים), הפחיתו הליכה ברגלים יחפות וחשופות על משטחים ציבוריים, ובפרט בבריכות ציבוריות, הקפידו להימנע מישיבה על אסלות בשירותים ולשטוף ידיים עם סבון לאחר מכן, או לאחר משחק באדמה מלוכלכת, לאחר עבודת גינון ובעיקר לפני האכילה. מומלץ גם לגזור לילדים ציפורניים ולדאוג להחליף את הבגדים מידי יום ולכבס מצעים.

בראייה רחבה יותר, על מנת לפתור את הבעיה מהשורש חשוב  לדאוג לסביבת מעי שלא תאפשר לתולעים להתפתח שוב: הקפידו על תזונה עשירה בסיבים – הסיבים המרובים גורמים לגריפה של התולעים וביציהם והוצאתם מהמעי החוצה. בנוסף, הסיבים התזונתיים מהווים מצע לגדילת חיידקים פרוביוטיים היעילים בשמירה על המעי כנגד טפילים . מחקר שפורסם בשנת 2008 במגזין Gerontology  מצא שפרוביוטיקה יעילה לטיפול בטפילי מעיים. פלורה בריאה מפחיתה את הסיכוי להתפתחות תולעים ובעלת תפקיד בחיזוק מערכת החיסון ועמידות הגוף מפני זיהומים.

נסו להשתמש בתבלינים ממשפחת הזעתר, קורנית(תימין), אזוב תרבותי (אורגנו) לתיבול האוכל שהינם בעלי השפעה אנטי זיהומית ואנטי פרזיטית  ובקמומיל כחליטת תה המשמש כמרגיע ומפחית כאב ובעל תכונות אנטי-זיהומיות.