מלך הפירות

לא סתם לרימון יש כתר. בנוסף להיותו אחד מהסמלים המובהקים של ראש השנה , רכיביו רבי העוצמה וערכיו התזונתיים מספקים לגופנו יתרונות בריאותיים רבים וחשובים שבהחלט שווים התייחסות כל השנה.

שרונה גבאי, תזונאית קלינית של Nutri  Care, מסבירה כי פרט להיותו תוספת מרעננת למאכלים רבים , רכיביו הייחודיים של הפרי נמצאו בעלי השפעה מטיבה על בריאותנו .

הרימון מורכב מ85%- מים ו10%- סוכר, אך הוא מספק לגוף שלל ויטמינים, מינרלים ביניהם בעיקר ויטמיניC, K ,B5, E  , אשלגן, נתרן, זרחן, סידן.

על פי הרפואה העממית , צבעו האדום הייחודי של הרימון מהווה מקור לברזל ומומלץ ללוקים באנמיה ואילו גם הרפואה הסינית רואה בו, פרי מחזק דם. מחקרים מראים כי צריכה יומיומית של הגרגירים או המיץ תורמת לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם בזכות הפיגמנטים האדומים שברימון הנקראים אנתוציאנינים  -רכיבים בעלי פעילות נוגדת חמצון ונוגדת דלקת חזקה המגנים מפני התקפי לב ואירועים מוחיים . רכיבים אלו מקנים לכלי הדם גמישות וחוזק, מסייעים להפחתת רמות הכולסטרול "הרע" בדם  (LDL) ומניעת חמצונו, ובעלי השפעה מטיבה על הפחתת לחץ הדם.

זרעי הרימון מכילים ריכוז גבוה מאוד של חומצת שומן ייחודית בשם חומצה פוניקית (punicic acid) הנחשבת לבעלת פעילות אנטי סרטנית ואנטי-מיקרוביאלית יעילה לבריאות העור, מאטה תהליכי הזדקנות של העור, מגבירה את גמישותו ומעכבת היווצרות קמטים על ידי חיזוק האפידרמיס (שכבת העור העליונה).   

במחקר שנערך באוניברסיטת וויסקונסין שבארה"ב, מצא כי רימון הצליח לעכב את גדילת תאי סרטן הערמונית. המחקר שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of    Sciences   נמצא כי הרימון מכיל ריכוז גבוה של מרכיבים הקרויים פוליפנולים המציבים אותו במעמד של נוגד חמצון עוצמתי במיוחד, אף יותר מתה ירוק ומיין אדום. רכיבים אלו נקראים גם פּוּניקַ‏לאגינים Punicalagins, הופכים בגוף לחומצה אלגית (Ellagic acid) שמונעת יצירת רדיקלים חופשיים ולכן תורמים להאטת תהליכי הזדקנות ובעלי פעילות המעכבת גדילה של תאים סרטניים  , בעיקר אלו התלויים באסטרוגן (סרטן השד, סרטן עור וסרטן הערמונית).  כאשר השרו החוקרים תאים סרטניים של הערמונית יחד עם ריכוז נמוך של תרכיז רימונים, נתגלה כי גדילת התאים הסרטניים התעכבה. מחקר קודם של צוות המדענים גילה כי מיץ הרימונים עיכב גם גדילה של תאי סרטן העור במעבדה, ולפיכך הם סבורים כי מיץ הרימונים עשוי לעכב סוגים נוספים של סרטן. 

ואם זה לא מספיק, רימון אחד מכיל כ 40% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C ונחשב כפרי התורם לחיזוק מערכת החיסון בזכות תכולת הויטמינים ונוגדי החמצון שבו. קליפת הפרי מסייעת גם במניעת זיהומים נגיפיים ובקטריאליים ובקטילת תולעים, אמבות וטפילים אחרים במערכת העיכול.

כדי ליהנות מן ההשפעות המיטיבות של הרימון מומלץ בעיקר להעדיף צריכה של מיץ רימונים המועילה יותר מאכילת הפרי עצמו, כיוון ש־70% מנוגדי החמצון שנמצאים בפרי משתחררים מהקליפה בעת סחיטתו .

את הרימונים ניתן לקנות בעונה ולשמור בקירור מספר חודשים עד חצי שנה ובכך ליהנות מיתרונות הרימון זמן ארוך יותר מעונתו.  ניתן גם להשתמש באופן מרוכז בכמוסות שמן זרעי רימונים או בשמן עצמו למריחה חיצונית או לשימוש פנימי.